استفاده از گوگل آنالتیکس برای بهبود تجربه رابط کاربری

استفاده از 6 ویژگی گوگل آنالتیکس برای بهبود تجربه کاربری و متریک‌های وب سایت

گوگل آنالتیکس ابزاری خارق العادهای است زیرا حدس و گمان درباره رفتار بازدید کنندگان از وب سایت را از بین می برد. نرخ تبدیل یکی از اولویت های اصلی بسیاری از وب سایت های بازاریابی است و مطمئناً گوگل آنالیتیکس می تواند به شما در درک نرخ تبدیل به  کمک کند. همچنین می تواند درمورد موارد اضافی مربوط به تجربه کاربر تأثیر بگذارد.

گوگل آنالتیکس ابزاری برای بهبود محصولات است ، و این تنها شامل سایتهای  بازاریابی نمی‌باشد. گوگل آنالتیکس دقیقاً به شما می گوید کاربران چه کار می کنند ، از کجا می آیند ، به چه مدت در سایت شما مشغول هستند و غیره. همه این موارد  سایر معیارها نرخ تبدیل و نرخ نگهداری را تحت تأثیر قرار داده است. گوگل آنالتیکس می تواند ابزاری پیچیده باشد ، اما داده ها و بینش عظیمی را ارائه می دهد. بنابراین ، امروز ما در مورد دو زیر مجموعه از آنچه شما می توانید از گوگل آنالتیکس به عنوان یک طراح UX استفاده کنید صحبت خواهیم کرد: رفتار کاربر و قصد کاربر.

نگاهی به رفتار کاربر با گوگل آنالتیکس

به منظور بهبود تجربه کاربر ، باید درک کنید که کاربران چگونه رفتار می کنند. آنها در سایت شما چه می کنند؟ آن ها کجا می روند؟ آنها اهل کجا هستند؟ با آموختن جنبه های مختلف رفتار کاربر از طریق گوگل آنالتیکس ، می توانید زمینه های مشکل بالقوه ای را کشف کنید که بعد از آن می توانید اولویت بندی و آدرس دهید.

جریان رفتاری

جریان رفتاری در گوگل آنالتیکس ، صفحات، حجم ترافیک و مسیرهای رفت و آمد را مشخص می کند ، از جمله رایج ترین مسیرهایی که بازدید کنندگان برای ورود و خروج از صفحات خاص انجام می دهند. می توانید نمای کلی از گردش کلی اطراف یک صفحه خاص ، سفر مشتری یا قیف را مشاهده کنید. وقتی جریان رفتاری را با زمان صرف شده در سایت خود مقایسه می کنید ، می توانید به سرعت صفحاتی را که پل و مناطقی از سایت هستند ، که قطب های تبدیل هستند شناسایی کنید.

گوگل آنالتیکس و رابط کاربری

افراد چگونه در سایت شما حرکت می کنند؟

نگاهی به جریان رفتار یک روش عالی برای تجزیه و تحلیل سفر کاربر فعلی برای بهینه سازی بیشتر است. به عنوان مثال ، می توانید تعداد صفحاتی را که بازدید کننده با آنها روبرو می شود بهینه سازی کنید تا خرید را انجام دهد و یا وبلاگ را بخواند. همچنین می توانید مشاهده کنید که آیا بازدید کنندگان بین بسیاری از صفحه ها به عقب و جلو می روند. این یک شاخص عالی برای سردرگمی ناوبری ، طراحی گمراه کننده یا کپی اشتباه است.

علاوه بر این ، جریان رفتار صفحاتی را که افراد بازدید می کنند مشخص می کند که لزوماً انتظار ندارید. به عنوان مثال ، این می تواند نشان دهد كه بازدیدكنندگان شما برای بدست آوردن جایی كه می خواهند به آنجا بروند ، مشكل دارند ، آنها به آن صفحات بیش از آنچه در ابتدا تصور می كردید علاقه دارند ، یا اینكه به سادگی ممكن است برای آن‌ها این صفحه  بسیار مهم تر از آن باشذ شما پیش بینی کرده بودید. این بدان معنی است که شاید شما کاری را که بازدید کنندگان در واقع سعی می کنند انجام دهند اشتباه درک کرده باشید.

 

بازدید کنندگان از کجا خارج می شوند؟

جریان رفتاری بینش بسیار خوبی را ارائه می دهد. نمونه ای از این امر مشاهده مکان خروج بازدیدکنندگان از سایت شما به ویژه در تعداد زیاد است. این می تواند یک چیز خوب یا بد باشد. این میتواند بدان معنی باشد که مردم از  صفحه ای مانند “متشکرم”  که می خواهید از آن خارج شوند، خارج شوید . یا ، این بدان معنی است که آنها قبل از تبدیل شدن ، آنها را ترک می کنند ، که این نشانگر یک مسافرت ضعیف مشتری است. این بدان معناست که چیزی به روشی وجود دارد که آنها را از رسیدن به هدف خود متوقف می کند.

جریان رفتاری به سوالات پاسخ میدهد

برای تکرار ، ابزار جریان رفتار گوگل آنالتیکس به بسیاری از سؤالات پاسخ می دهد ، مانند:

 

بازدید کنندگان در کدام صفحه قرار می گیرند؟

آنها از کجا خارج می شوند؟

سفر یک بازدید کننده در وب سایت چگونه به نظر می رسد: از کدام صفحات بازدید می کنند و به چه ترتیب؟

تبدیل شده اند یا نه؟

 

“با تجزیه و تحلیل دقیق جریان رفتار ، طراحان می توانند سفر کاربر را بهینه سازند تا گامهای منطقی ، معنی دار و آسان برای تولید، آنها را ترغیب به سمت تبدیل کنند.”

پیگیری رویداد

ردیابی رویداد یکی دیگر از ابزارهای شگفت انگیز در گوگل آنالتیکس است زیرا به شما امکان می دهد اقدامات غیرقابل مشاهده را مشاهده کنید. ردیابی رویداد به شما امکان می دهد کلیک های خاص مانند دکمه های CTA ، پیوندها ، ناوبری یا هر چیز دیگری که تعاملی است ، ردیابی کنید. به عبارت ساده ، ردیابی رویداد به شما امکان می دهد تا بفهمید که آیا افراد با یک عنصر تعاملی مشخص شده در سایت شما ارتباط برقرار می کنند یا خیر.

شما باید آنها را تنظیم کنید ، اما ارزش آن را دارد. به عنوان مثال ، می توانید تست کنید که آیا دکمه یا استراتژی جدید CTA عملکرد خوبی دارد یا خیر. همچنین یک ابزار فوق العاده برای ردیابی موفقیت اقلام قابل بارگیری است. ردیابی نمایشنامه های ویدیویی ، کلیک در تبلیغات و تعامل پاپ آپ بسیار عالی است.

گوگل آنالتیکس

هر چیزی و هر آنچه که یک بازدید کننده یا کاربر می تواند روی آن کلیک کند ، می توانید با ردیابی رویداد پیگیری کنید.

ردیابی رویداد را در برابر جریان رفتار مقایسه کنید

شما می توانید ، و باید داده های ردیابی رویداد را با جریان رفتار مقایسه کنید تا تصویری عالی از نحوه بازدید بازدید کنندگان خود را از طریق یک قیف ، یک سفر یا جریان و آنچه در آن جریان ها جلب توجه می کند ، یا نه مشاهده کنید.

مخاطبان

برخی از طراحان ویژگی Audience گوگل آنالتیکس را به عنوان “بهترین دوست طراح UX” توصیف می کنند ، زیرا به شما این امکان را می دهد تا اطلاعات کاملی از بازدید کنندگان شما ارائه دهد. بینش مخاطب تعداد قابل توجهی از جزئیات از قبیل مکان بازدیدکنندگان ، مشخصات جمعیتی مانند جنسیت و حتی دستگاههایی که برای بازدید از سایت شما استفاده می کردند را به شما می دهد.

علاوه بر این ، این جایی است که می توانید نه تنها دستگاه ها ، مرورگرها یا سیستم عامل هایی که بازدید کنندگان شما از آنها استفاده می کنند بلکه اندازه صفحه مرورگرهای آنها را نیز دریابید. به این روش فکر کنید ، فقط به این دلیل که بازدید کننده شما مانیتور 1200 پیکسل با 1200 پیکسل دارد ، به این معنی نیست که آنها از مرورگر خود در تمام صفحه استفاده می کنند. این در طراحی برای بهترین تجربه ممکن کاربر مهم است.

گوگل آنالتیکس

ابزار مخاطب می تواند به جزئیات زیادی بپردازد ، که اطلاعات روشنی در مورد چگونگی درک بهتر مخاطبان شما و چگونگی دوست داشتن آنها با اینترنت به شما می دهد.

پیدا کردن الگوهای مفید مخاطبان

 

مخاطبان می توانند به شناسایی انواع الگوهای بازدید کننده کمک کنند. به عنوان مثال ، می تواند خوشه بازدید کنندگان را در شب یا صبح زود نشان دهد. این چیز مهمی است زیرا به شکل گیری ذهنیت بازدید کننده کمک می کند. و می تواند به تیم شما کمک کند تا تجربه کاربری بهتر و کمپین های بازاریابی بهتر داشته باشد. اگر متوجه شدید اکثر بازدید کنندگان خود را در اوایل بعد از ظهر تبدیل می کنند ، یا شاید در آخر هفته ها هرگز تبدیل نشوند. به عنوان مثال از این دانش استفاده کنید تا زمان بیشتری برای فعالیتهای بازاریابی خود داشته باشید. بله ، شما مجبورید بیشتر تحقیق کنید که چرا این الگوها وجود دارد ، اما ویژگی مخاطبان گوگل آنالتیکس اولین قدم برای شناسایی و مشاهده این الگوهای است.

در الگوهای مخاطبان فرصت پیدا کنید

همه این الگوها فرصت هستند. آنها به شما امکان می دهند یک تجربه کاربری بسیار خاص تر ایجاد کنید. به عنوان مثال ، اگر متوجه شدید بسیاری از بازدید کنندگان شما از یک دستگاه خاص یا اندازهمخصوص مرورگر استفاده می کنند ، فرصتی برای آزمایش با محتوای خاص یا طرح بندی های خاص دستگاه است. یا این می تواند فرصتی برای آزمایش برنامه های بومی باشد.

گوگل آنالتیکس

ایده عالی دیگر این است که تعیین کنید مخاطبان شما از کشوری یا منطقه ای که انگلیسی زبان اصلی نیست ، آمده اند یا خیر. این همچنین فرصتی برای بازنویسی مطالب به ساده ترین شرایط است ، یا شاید حتی آن را به زبان مادری خود بنویسید.

مخاطبان را در برابر معیارها مقایسه کنید

 

بدون شک مخاطب ابزاری مفید است. این بینش را به زیر مجموعه های مختلف مخاطبان خود می بخشد و همچنین می تواند مخاطبان ثانویه را نیز شناسایی کند. پروفایل ها و الگوهای مختلف مخاطبان را که در مقابل معیارهایی مانند نرخ تبدیل و جریان رفتاری یا ردیابی رویدادها پیدا کرده اید مقایسه کنید تا درک عمیق تری از آنچه که برای بازدید کنندگان کار می کند یا در برابر آنها است استفاده کنید.

با استفاده از گوگل آنالتیکس از قصد کاربر آگاه شوید

 

منظور از قصد کاربر بدون در نظر گرفتن گوگل آنالتیکس چیست؟ این استفاده از ابزار به عنوان ابزاری است برای درک اینکه چرا مردم تصمیم می گیرند در وهله اول از وب سایت شما بازدید کنند. به سؤالاتی مانند سوالات زیر  پاسخ می دهد:

 

بازدید کننده هایی که سعی در انجام آن چه کاری دارند؟

آنها به دنبال چه اطلاعاتی هستند؟

آنها سعی در انجام چه کاری دارند؟

متأسفانه گوگل آنالتیکس نمی تواند چیزی را برای شما تفسیر کند. تفسیر داده ها ، یافتن و تحلیل الگوهای و غیره بر عهده شماست. با این حال ، این داده ها در حمایت از یا بحث تئوری ها مفید هستند. این امر به شما کمک می کند با یافتن فرصت های جدید برای بهبود ، مانند اجرای تست های A / B ، موارد جدیدی را تدوین کنید.

صفحه نمایش

به نمای صفحه نگاهی بیندازید تا ببینید که چند بار از صفحه بازدید می شود. با این حال ، هنگامی که همه بازدیدهای صفحه را در برابر نمای صفحه منحصر به فرد مقایسه می کنید ، می توانید بفهمید بازدید کنندگان چندین بار به محتوا نگاه می کنند یا خیر. هنگام بازگشت ، این مسئله را دوباره مقایسه کنید ، و می توانید تصویر بهتری از رابطه بازدید کننده با محتوای خود بدست آورید. به عنوان مثال ، ممکن است یک پست وبلاگ به مرور زمان یک منبع قابل اعتماد برای آن بازدید کننده داشته باشد ، در صورتی که هر چند هفته یک بار مجدداً از آن بازدید کند. ممکن است ، آنها قبل از اینکه تبدیل شوند ، باید چندین بار از صفحه فرود مجدداً بازدید کنند؟ این اغلب در مورد خریدهای گران قیمت که مشتریان نیاز به اطمینان بیشتری دارند ، صادق است.

بازدید صفحه و درگیری کاربر

بله ، نمای صفحه یک راه خوب برای سنجش میزان درگیری کاربر است. شما این کار را با بررسی نمای صفحه در برابر اهداف و نرخ تبدیل انجام می دهید. هنگامی که بازدیدهای صفحه ، جریان های رفتاری و نرخ تبدیل را مقایسه می کنید ، می توانید تعیین کنید که آیا افراد به طور مکرر از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل می شوند ، زیرا آنها نمی توانند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند.

داشتن نمای صفحه بالا و نرخ تبدیل پایین عالی نیست ، اما الگویی است که ارزش شناسایی آن را دارد. این فرصتی است برای بررسی و رفع مواردی که از طریق بازدید کننده دریافت می شود. این می تواند به دلیل یک لینک شکسته و یا به عنوان پیچیده و یا به دلیل ناوبری ضعیف همراه با یک نسخه گیج کننده باشد.

گوگل آنالنیکس

و به همین دلیل گوگل آنالتیکس بسیار با ارزش است. این امکان را می دهد تا شما الگوی واقعی بازدیدکنندگان خود را پیدا کنید. به داده ها نگاه کنید و آن را بیشتر تجزیه و تحلیل کنید تا بفهمید وب سایت شما چگونه روی بازدید کنندگان تأثیر می گذارد.

نرخ بازگشت

نرخ بازگشت به طور مشخص مربوط به درصد افرادی است که وارد سایت شما شده اند و بدون کلیک در جایی دیگر ترک کرده اند. نرخ بازگشت زیاد و پایین می تواند به معنای چیزهای مختلف باشد. به عنوان مثال ، نرخ بازگشت در صفحه فرود می تواند نشانگر عدم انتخاب یا پیشنهادی ضعیف باشد. اگر فرم انتخاب شما کار نمی کند ، جای تعجب نیست که نرخ بازگشت زیاد است ، در کل ، نرخ بازگشت نشانگر خوبی برای عملکرد صفحه فرودست ، به ویژه برای فعالیت های PPC.

وقتی نرخ بازگشت بالا باشد

نرخ بازگشت بالا می تواند چیز خوبی باشد ، به خصوص وقتی که نرخ تبدیل بالایی نیز دارید. این داده ها همچنین می تواند حاکی از این باشد که این صفحه افرادی را که جزئی از مخاطبان هدف شما نیستند ، بسیار سریع دور می کند ، که در واقع یک چیز خوب است. دلیل این امر این است که صفحه به طور مؤثر منجر به هدایت شما می شود. وقتی صحبت از یک صفحه فرود مستقر در سرویس است ، در طولانی مدت موجب صرفه جویی در هزینه شما می شود ، زیرا می توانید به جای هدر رفتن وقت اضافی و یا در غیر این صورت مقابله با رجوع‌های غیرمجاز ، روی تبدیل بیشتر یا خدمت به رجوع‌ها واجد شرایط تمرکز کنید.

گوگل آنالتیکس

بسته به اهداف خاص وب سایت شما یا صفحات وب شخصی ، میزان ضریب  بازگشت بالا می تواند نشانگر این باشد که افراد اطلاعات مورد نظر خود را پیدا نکردند. با این حال ، این صفحه نتوانست آنها را علاقه مند به خواستن بیشتر یا تبدیل آنها کند. این امر به ویژه در مورد وبلاگها یا سایتهای اطلاع رسانی صادق است. یک بازدید کننده ممکن است اطلاعات دقیق مورد نظر خود را دریافت کرده باشد ، اما این صفحه خاتمه یافته است بدون CTA ، بدون پیشنهاد انتخاب یا پیوندی به محتوای اضافی. در این حالت ، این صفحه دوباره طراحی شود.

نرخ بازگشت و تست های A / B

 

اگر در حال تجربه نرخ بازگشت بالا با نرخ تبدیل پایین و / یا زمان کم در صفحه هستید ، این فرصتی برای شما است که می توانید صفحه را بهینه کنید. بسیاری از موارد می توانند نرخ بازگشت را تحت تأثیر قرار دهند ، به همین دلیل بررسی هر گونه داده ای که از گوگل آنالتیکس می یابید بسیار مهم است. به عنوان مثال ، می تواند نشان دهد که CTA های شما روشن نیستند ، یا شاید این اطلاعات برای متقاعد کردن بازدید کننده برای تبدیل کافی نباشد. شاید شما به عنوان گزینه انتخاب ایمیل خود به آنها چیزی را که نمی خواهند یا نیاز ندارند را به آنها پیشنهاد میدهید. با توجه به این موارد ، این یک علامت فرصتی عالی برای شما است که بتوانید طراحی صفحه یا محتوای صفحه را آزمایش کنید.

زمان در صفحه

همانطور که از نام آن پیداست ، این ابزار گوگل آنالتیکس به شما می گوید که چه مدت افراد در وب سایت شما و صفحات شخصی آن قرار می گیرند. شما می توانید بینش های خوبی از این ، به دست آورید ، مانند این که بازدیدکنندگان برای انجام کار چقدر زمان صرف میکنند. این یک ابزار روشنگری برای وبلاگ ها یا وب سایت های اطلاعاتی است. اما ، همچنین ردیابی داده ها در مقابل قیف های جریانهای رفتاری خوب است. به این ترتیب ، شما به معنای واقعی کلمه می توانید ببینید که بازدید کنندگان شما در هر مرحله از قیف شما چقدر زمان صرف میکنند.

گوگل آنالنیکس

در سایت های با محتوای طولانی و یا فرم های بزرگ مانند نظرسنجی ، بازدید کنندگان برای مدت طولانی اقامت خوب هستند. این بدان معناست که مردم با آنچه در صفحه درگیر هستند ، درگیر می شوند. در مقابل صفحه در برابر نرخ بازگشتکنتراست کنید تا ببینید مردم به سرعت متوجه می شوند که سایت برای آنها نیست یا اینکه بلافاصله چگونه برای کشف بیشتر سایت جذب می شوند.

همیشه داده ها را مقایسه کنید

یکی از بهترین موارد گوگل آنالتیکس این است که لازم نیست نقاط مختلف داده ها را در سیلوهای مختلف جستجو کنید. صادقانه بگویم ، نباید. مقایسه نقاط مختلف داده ها ، تنها راه برای به دست آوردن دقیق ترین تصویر از آنچه اتفاق می افتد است. همانطور که دیدید ، داشتن نرخ بازگشت بالا ممکن است یک چیز خوب باشد ، اما داشتن چندین بازدید صفحه (به دلیل اینکه کاربران نمی توانند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند نشانه دیگری از نرخ بازگشت بالا باشد.

همیشه داده هایی را که در گوگل آنالتیکس می بینید در برابر سایر معیارها یا KPI های خود مقایسه کنید. اگر ابزارهای تحلیلی دیگری در سایت خود دارید ، داده های آنها را در برابر اطلاعاتی که در گوگل آنالتیکس یافته اید نیز بررسی کنید. برای به دست آوردن بینش انتقادی از آنچه به بازدید کنندگان شما کمک می کند و آنچه نیست ، از آنالیز استفاده کنید.

نتیجه

گوگل آنالتیکس می تواند برای طراحان تجربه کاربری کاملاً مفید باشد تا نگاه دقیق تری به نحوه رفتار افراد در وب سایت ها داشته باشند. اینها تنها شش ابزاری است که ما آنها را پوشش داده ایم. مقایسه و تحلیل انواع مختلف داده های ارائه شده توسط گوگل آنالتیکس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به این ترتیب ، شما می توانید به بهترین شکل ممکن از آنچه افراد در سایت شما انجام می دهند ، آنچه برای آنها یا علیه آنها کار می کند ، و غیره استفاده کنید.

منبع

انتشار دهید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram

آخرین مطالب